Udgivet: 10/12/2021 | Skrevet af: Benjamin

Forandringsledelse: STOP med at gøre dette!

 

Stop med at placere ansvaret for forandringer i midten af organisationshierarkiet. Stop med at kalde ”transformation” for ”forandring”. Stop med at se forandringsledelse som en blåstempling af enhver tåbelig ledelsesbeslutning, der skal træffes.

Hvorfor forandringsledelse?

Hvis du tænker at forandringsledelse “det er ikke lige noget jeg skal have” eller hvis begrebet får dit ellers gode humør til at vakle en smule. Så er du ikke alene. Og bare lige…! Forandringsledelse er en ledelsesdiciplin som vi trækker op af “ledelses-værktøjskassen” når vi er blevet opmærksomme på, at vi som organisation, f.eks. bliver nødsaget til at udføre arbejdet i ”butikken” på en ny måde, ændre i vores it-redskabsskur eller skal eksekvere 2022 strategien.

Normalt organiserer vi forandring i projekter. I forandringsprojekter eller måske transformationsprojekter. Det pudsige er, at det er almindeligt antaget af ca. 80-90%, at alle projekter fejler. Det betyder også at de fleste af dine forandringsprojekter fejler. Og ikke nok med det. Forandringsledelse er blevet noget som mange gerne vil reducere til et element i projektinitieringsdokumentet eller i sin service-transition-plan eller noget helt andet. Du kan sikkert godt mærke, at det ikke er heeeelt nok.

Mentorix er akkrediteret udbyder af APMG's Change Management kursus.
agileshift akkrediteret organisation

Forandringen sker i hele organisationen

Skulle du være så heldig at have taget Mentorix’s Change Management Foundation eller AgileSHIFT kursus, vil du vide, at forandringsledelse skal være integreret i virksomhedens DNA*. På samme måde som almindelig god ledelse, evnen til at tjene penge, drive forretning og så videre. Forandringsledelse er mere et mindset og en erkendelse af at intet bliver anderledes, hvis ikke vi som organisation beslutter os for det. Av, den var værre.
*I løbet af Q1 2022 vil det også blive muligt at tage DevOps hos Mentorix, som også vil give de rette redskaber i forandringsledelse.

Det første budskab: Stop med at placere ansvaret for forandringer for langt nede i organisationen

Et effektivt stop for malplaceringen af forandringsansvaret betyder, at guldbarnet i afdeling-vildt-begavet ikke længere bare kan tage ansvaret for forandringen. For det er jo hele organisationen, der skal se sig selv som en organisation, der har behov for forandring. Og det er altså kun topledelsen, der træffer den slags beslutninger. Uden topledelsens beslutning og deraf følgende bevågenhed så kommer 9 ud af 10 organisationer til at se forandringsledelse som et spørgsmål om it-værktøjer. Gerne nye it-værktøjer. Og så er vi ved budskab nummer 2.

Stop med at kalde transformation for forandring

Digital transformation er den teknologiske forandring, som virksomheder gennemfører for at forbedre it-infrastruktur, it-performance samt sammenhænge etc. Forandring og forandringsledelse er kunsten at styre både ændringen af organisationen og den teknologiske ændring. God forandringsledelse styrker organisationen samlet. Altså! Det får både mennesker og teknologi til at gå op i en højere enhed. Det er logisk nok. Hvad hjælper det at have en top-tunet racerbil (teknologi), hvis ingen ved hvordan den skal bruges – eller ikke kan få det maksimale ud af den (mennesker). Når vi bruger begreberne forkert, misser vi pointen. Og så er vi ved budskab nummer tre.

Stop: forandringsledelse kan ikke forhindre dårlige ledelsesbeslutninger

Eksempel: Hvis en virksomhed investerer i et nyt it-system, uden først at have analyseret mulighederne for at forbedre effektiviteten, data-kvaliteten, performance etc. – samt at have undersøgt om medarbejderne får nok ud af det eksisterende it-system og om forretningsprocesserne er gode nok. Så er beslutningen om at anskaffe et nyt it-system tåbelig. Eller et andet eksempel. Hvis man implementerer et it-system uden at forberede organisationen eller sikre målrettet uddannelse, er det en tåbelig beslutning.

Problemet med tåbelige beslutninger er, at de er farlige for virksomheden. Omkostningen skjuler sig på budgettet under it-helpdesk, konsulent omkostninger, håndtering af konflikter, samarbejdsvanskeligheder, manglende økonomisk performance og sikkert meget mere. Et andet problem med tåbelige beslutninger er, at de har en tendens til at blive ”blivende”. Altså ikke blive rettet før hele eller dele af topledelsen er skiftet ud. I mellemtiden lider virksomheder skjulte eller åbenlyse tab, hvilket koster på tilliden fra den eksterne kerne. Eller endnu værre (måske næsten det værste), så koster det på tilliden fra medarbejderne. Dette giver sig f.eks. udslag i manglende interesse for at deltage eller bidrage til nye initiativer.

Tag et kursus i forandringsledelse hos Mentorix

I Mentorix ser vi som konsulenter ind i virkelighedens verden, at alle tre punkter gentaget igen og igen – i både offentlige og private virksomheder. Der er med andre ord plads til forbedring.

Skulle du have fået lyst til at prøve kræfter med et forandringsledelses kursus, så kan du hos mentorix oprette en gratis brugerprofil her, og tage de første kapitler i forandringsledelses kurset – helt gratis!

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER

//