ITIL® Foundation 

Et grundlag til bedre effektivitet og kvalitet.

Få styr på de grundlæggende forudsætninger inden for IT service management med ITIL® Foundation.

4.8 (5 ratings) | Gennemsnitlig beståelsesprocent: 100% | Antal tilmeldte: 35
Senest opdateret: 2019 | Sprog: Engelsk

Det kommer du til at lære…

✔  Hovedprincipperne i ITIL Best Practices for Service Management.

✔  ITIL terminologiens struktur og de basale koncepter.

✔  Nogle generiske krav til en integreret Service Management teknologi.

✔  Service Lifecycle, hvor du lærer at forklare mål og forretningsværdi for hver fase i livscyklussen.

✔  Om de forskellige roller og ansvar.

Forudsætninger

Du skal have en generel viden om IT og forståelse for din egen forretning for at tage ITIL Foundation kurset.

Hvem er dette kursus til? 

IT professionelle, ledere, business analysts, forretningsudviklere og procesejere som:

  • Arbejder hands-on med IT drift eller IT udvikling
  • Strukturerer virksomhedens forretningsprocesser
  • Implementerer IT Service Management i organisationen (ITIL) eller
  • Medvirker til den løbende forbedring i en organisation

Beskrivelse af ITIL® Foundation

Når der er tale om effektiv og succesfuld IT-service management, er ITIL (Information Technology Infrastructure Library) den mest brugte fremgangsmåde i verden. Den er baseret på erfaringer fra tusindvis af offentlige og private organisationer.
Alle virksomheder er meget afhængige af velfungerende og leverancedygtige IT-systemer for at få en stærk forretningsevne. ITIL Foundation indeholder værktøjer og processer inden for management, der målretter sig til en IT-organisation, og er derfor grundlag til både øget effektivitet og bedre kvalitet.

ITIL Foundation kan også tages på engelsk – køb kurset her.

Målet med kurset

  • Organisationer og enkelte individer bliver understøttet til at opnå et optimalt udbytte fra IT- og digitale services gennem ITIL
  • Etablering af et IT-service management system, hvor praktisk og veldokumenteret vejledning indgår
  • Få værktøjer og fælles sprog, der styrker samarbejdet i IT-teams, som skaber værdi til hele forretningen

Undervisningsform

Dette ITIL kursus er et selvstudie gennem videobaseret e-learning. Kombinationen af videoer, quizzer, testeksaminer og supplerende materiale giver dig en god støtte under hele forløbet. Du kan streame din undervisning, når og hvor det passer dig, og du kan selv bestemme, hvor hurtigt, du vil gennemføre for at få din ITIL certificering.

Om træneren

Bettina Prühs, Akkrediteret træner i ITIL®
Se på Linkedin

DKK 4.595,-
Eksklusiv moms

4 timers video
59 supplerende materialer
8 tests
25-30 timer anslået studietid
12 måneders adgang
Computer, tablet og mobil
Online eksamen
Officiel ITIL manual
Bevis på din certificering

Skal du købe for to?

Få én eller flere kurser til hele dit team til én samlet pris. Kontakt os nu.

Kursusindhold: ITIL® Foundation

På dette ITIL Foundation kursus vil der blive anvendt en fiktiv virksomhed for at vise, hvordan ITIL-begreberne kan bruges i en organisations aktiviteter rent praktisk. Den vejledning man kommer igennem under kurset, kan tilpasses alle former for organisationer og tjenester. Når kurset er bestået, får deltageren sin ITIL certificering.

1 videoer – 2 min.

Value and value co-creation
Udtrykket ‘værdi’ bruges regelmæssigt i servicestyring, og det er et centralt fokus for ITIL 4.0 Foundation – det skal derfor være klart defineret.

Organizations, service providers, service consumers and other stakeholders
Her gælder alt fra store organisationer med høj kompleksitet og deres forhold til juridiske enheder til en enkelt person, et team eller et komplekst netværk af juridiske enheder, der er forenede af fælles mål, relationer og myndigheder.

Products and services
Servicerer en måde, der kan muliggøre værdi-co-skabelse ved at lette de resultater, som kunden ønsker at opnå, uden at kunden behøver at styre specifikke omkostninger og risici. Produkter er en konfiguration af en organisations ressourcer, der er designede til at tilbyde værdi for en forbruger.

Service relationships
Når tjenester leveres af udbyderen, skaber de nye ressourcer for servicekonsumenter eller også optimerer de deres eksisterende ressourcer.

Value: outcomes, costs, and risks
Dette afsnit fokuserer på, hvordan en organisation i rollen som tjenesteudbyder, skal evaluere, hvad dens tjenester skal gøre, og hvordan dens tjenester skal leveres for at imødekomme forbrugernes behov.

6 videoer – 30 min.

Organisationer og mennesker
Den første dimension af servicestyring er organisationer og mennesker.

Information og teknologi
Den anden dimension af servicestyring er information og teknologi. Som med de andre tre dimensioner gælder information og teknologi både for servicestyring og for de tjenester, der administreres.

Partnere og leverandører
Den tredje dimension af servicestyring er partnere og leverandører. Hver organisation og enhver service afhænger til en vis grad af de tjenester, der leveres af andre organisationer.

Værdistrømme og processer
Den fjerde dimension af servicestyring er værdistrømme og processer. Ligesom de andre dimensioner, gælder denne dimension både for SVS generelt og til specifikke produkter og tjenester.

5 videoer – 22 min

ITIL-vejledende principper
Kan bruges til at guide en organisations beslutninger og handlinger og sikre en fælles forståelse og fælles tilgang til servicestyring på tværs af organisationen.

Service værdikæde
Etablerer en driftsmodel til levering, oprettelse og løbende forbedring af tjenester. Denne fleksible model definerer seks nøgleaktiviteter, som kan kombineres på flere forskellige måder og hermed danner den flere værdistrømme.

Kontinuerlig forbedring
Tilvejebringer en driftsmodel til oprettelse, levering og løbende forbedring af tjenester. Det er en fleksibel model, der definerer seks nøgleaktiviteter, der kan kombineres på mange måder og danner flere værdistrømme.

21 videoer – 109 min.

Generel forvaltningspraksis
Er blevet vedtaget og tilpasset til servicestyring fra generelle forretningsstyringsdomæner.

Servicestyringspraksis
Er udviklet inden for service management og ITSM brancher.

Teknisk ledelsespraksis
Er blevet tilpasset fra teknologiledelsesdomæner til tjenestestyringsformål ved at udvide eller flytte deres fokus fra teknologiløsninger til it-tjenester.

19 videoer – 94 min.

ITIL® Foundation eksamen

  • 1 times multiple choice eksamen
  • 40 spørgsmål
  • Bestå eksamen med 26 rigtige svar
  • Det tillægges 25% tid oven i, hvis eksamen tages på et andet sprog end dit modersmål

Har du købt en kursuspakke med e-learning og evt. manual vil eksamen være inkl. i prisen. Når du er klar til at tage eksamen skal du blot sende en mail til kursus@mentorix.dk med følgende informationer:

  • Navn
  • E-mail
  • Hvilken certificering og sprog ønsker du (eks. ITIL Foundation – DK)
  • Evt. en bemærkning – eksempelvis dysleksi

Du vil inden for 2 hverdage få en mail fra kursus@mentorix.dk og derefter en mail fra eksamensudbyderen, PeopleCert som guider dig videre. OBS! Mails fra PeopleCert kan lande i spam eller uønsket post så husk at tjekke her.

ITIL Foundation kan tages på dansk og engelsk.

  • Webkamera (hvis du har et indbygget kamera, bedes du tages et spejl med, eftersom eksamenslokalet skal tjekkes inden eksamen starter)
  • Mikrofon
  • Mulighed for at sidde i et lokale uden andre under hele eksamen
  • Du skal kunne fremvise billede-ID (kørekort, pas eller anden form for ID med fødselsdato og billede)

Vores samarbejdspartner udbyder en ”online” eksamen, hvilket vil sige at eksamen bliver overvåget online af en WebProctor. Du vil efter din bestilling modtage en mail med din eksamensvoucher fra PeopleCert.
Mailen indeholder et link til oprettelse af en kandidatprofil hos PeopleCert, voucherkode samt en vedhæftet vejledning.
Det er vigtigt at du læser vejledningen igennem inden du booker din eksamen.

En eksamensvoucher giver adgang til én eksamen. Der er ingen yderligere eksamensforsøg inkluderet. Eksamen foregår altid på eget ansvar, men er samtidig en fleksibel løsning for personer med en stram kalender.
Eksamens gennemføres i samarbejde med en græsk eksamensorganisation kaldet PeopleCert. De er eneansvarlig i forhold til AL support vedr. denne eksamen.

PeopleCert:
Telefon: 43 31 49 67

(Bemærk: de er engelsktalende selvom du ringer til et dansk telefonnr.)

Email: customerservice@peoplecert.org.

Den bestilte voucher kan ikke returneres, da den er købt specifikt til dig.

Voucheren har en udløbsdato som er angivet i mailen fra PeopleCert. Du kan ikke anvende voucheren efter denne dato – heller ikke selvom du har en god grund til ikke at have brugt voucheren. Vi anbefaler at du booker din eksamen ca. 14 dage før ønsket dato og at din eksamen gennemføres 30 dage inden voucherens udløb.

Selve eksamen bliver teknisk gennemført på dansk, medmindre du har bestilt den på et andet sprog. Der vil være en engelsktalende WebProctor som sidder og overvåger eksamen undervejs. Du har mulighed for at tale og/eller chatte med din WebProctor før, under og efter eksamen. Du må under ingen omstændigheder blive forstyrret under eksamen. I den periode eksamen vare, må ingen andre være til stede, stikke hovedet ind, ringe dig op, etc. Sørg endvidere for at lokalet ikke har referer til ITIL, projektledelse, eller andet nogen steder (fx plakater, billeder, etc.).

Hvad købte andre?

ITIL® Foundation
AgileShift®
PRINCE2® Agile Practitioner
Scrum Master Certified

DKK 4.595,-
Eksklusiv moms

4 timers video
59 supplerende materialer
8 tests
25-30 timer anslået studietid
12 måneders adgang
Computer, tablet og mobil
Online eksamen
Officiel ITIL manual
Bevis på din certificering
Scroll Up //